هدیه، پیشکش یا تحفه چیزی است که آن را بدون انتظار دریافت چیزی دیگر به شخص دیگری تقدیم کنند. هدیه دادن و گرفتن از دیر باز مورد توجه بشریت بوده و به اندازه قدمت انسان،سابقه دارد. در حقیقت هزاران سال است که مردم با به راه انداختن مراسم و جشن های مختلف به یکدیگر هدیه می دهند.
بنابرتحقیقات انجام شده هدیه بخش مهمی از روابط و تعاملات جوامع انسانی را در بر می گیرد و تعریف مشخصی از این روابط ایجاد می کند. هدیه،پیوند بین اعضای خانواده و دوستان حتی طرف های کاری و تجاری را محکم می کند.
افراد وقتی به یکدیگر هدیه می دهند، اول از همه نشان می دهند که برای یکدیگر ارزش قائل هستند و به یکدیگر اهمیت می دهند. همچنین موجب می شود که به یکدیگر بیشتر فکر کنند و توجه نشان دهند. اگرچه مفهوم هدیه دادن در فرهنگ های مختلف گاهی متفاوت است،اما در اصل نشاندهنده توجهی است که افراد به یکدیگر ابراز می کنند.
در دنیای رقابتی امروز، شرکت هایی موفق هستند که بتوانند ارزش های بیشتری برای مشتریان به وجود آورند و بتوانند دلایل بیشتری به مشتریان ارائه کنند تا ان ها را به خرید و ایجاد رابطه بلند مدت با شرکت ترغیب سازند.
شرکت هایی که فلسفه بازاریابی را پذیرفته اند یعنی مشتری و جامعه را مدنظر داشته و محور عمل خود قرار داده اند، در تلاش برای به وجود آوردن و افزایش مداوم ارزش های بیشتری برای مشتریان خود هستند.
یکی از مواری که مورد توجه قرارگرفته و کمک به هردو طرف (مشتری و فروشنده) می نماید، استفاده از هدایای تبلیغاتی است. شاید بشود گفت که هدیه تبلیغاتی یکی از مهمترین عوامل جلب توجه مشتری است که می تواند تاثیر زیادی در به خاطر سپردن محصول و خدمات داشته باشد.
تعریف هدایای تبلیغاتی عبارت است از وسایلی که برند فرد یا شرکت عرضه کننده محصول را در ذهن مشتری حکاکی کند و برای مخاطب یادگار ماندگاری باشد تا خدمات موسسه مذکور را از یاد نبرد.
هدایای تبلیغاتی گستره وسیعی دارند که از خودکار تبلیغاتی و فلش مموری تبلیغاتی گرفته تا کالاهای لوکس در این زمره قرار می گیرند. بنابراین انتخاب صحیح نوع هدیه تبلیغاتی، بکارگیری خلاقیت در طراحی آن و مرتبط بودن آن با محصول یا خدمات مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به این که درصد بسیار بالایی از هدایای تبلیغاتی برای قدردانی از مشتریان یا همکاران بکار رفته و بسیاری از آن ها از این هدایا بطور روزمره استفاده می کنند، ارائه هدیه ای خلاق که مخاطب را به هیجان آورده باعث خوشنودی او و پیدا شدن نگرش مثبت نسبت به تبلیغ کننده در او گردد بسیار مهم است.
بنابرگفته روانشناسان هدیه دادن و گرفتن می تواند برای افراد بسیار مهم باشد و موجب سلامت روح و در نهایت جسم دو طرف شود. بنابراین تبلیغات یا همان هدیه دادن افراد و شرکت ها را در شرایط برد-برد قرار می دهد و احساسات خوشایندی را برای هر دو طرف ایجاد می کند و موجب صمیمیت و در نتیجه امنیت بیشتر می شود.
تبلیغات و یا بهتر بگوییم هدایای تبلیغاتی یک پاسخ هوشمندانه افراد و برندها به محیط به شدت رقابتی برای ممتاز شدن و گستردن خود است. بدین منظور هدایای تبلیغاتی رادان هدیه برآن شد تا مجموعه ای متنوع از هدایای تبلیغاتی را گردآوری ومعرفی نماید.